Säästlikuma tuleviku heaks igaühel võimalik midagi ära teha. Keskkonnamärgisega toodete ostmine on üks võimalus, kuidas olla säästvam tarbija ja seeläbi säästa ka loodust.
Põhjamaade valitsused otsustasid 1989. aastal võtta kasutusele ühtse ametliku keskkonnamärgise, mis aitaks tarbijatel parimaid tooteid välja valida. Sümboliks valiti roheline luik - teisend Põhjamaade Ministrite Nõukogu logost.
1990ndate alguse tagasihoidlikust algatusest on praeguseks välja kasvanud maailma üks edukamaid ökomärgiseid. Põhjamaade keskkonnamärgisega liitumine on ettevõtetele vabatahtlik.
Põhjamaade “Luik” on I tüüpi ökomärgis. Need on ISO 14024 standardi kohased märgised, mis antakse tootele või teenusele, mis vastab hindamiskriteeriumidele ning avaldab keskkonnale vähem negatiivset mõju kui sama otstarbega märgiseta toode või teenus kogu oma olelusringi jooksul.
Miks taotleda Põhjamaade keskkonnamärgist?
Luigemärk on Põhjamaades väga tuntud ning toodete ja teenuste ostmisel lähtuvad nii tavatarbijad kui ka eksperdid paljuski just keskkonnamärgise olemasolust. Hiljutise uuringu põhjal tunneb Luike 97 protsenti Rootsi tarbijatest, Norras on see protsent 94, Taanis 82, Soomes 88 ja Islandil 60. Nii võib julgelt väita, et Luik on võti Põhjamaade turule!
Luigemärgi toote- ja teenusekategooriad.
2013. aasta lõpust saavad luigemärki taotleda ka Balti riikide majutus- ja toitlustusasutused. Tingimused (inglise keeles)
Millised kulud keskkonnamärgisega kaasnevad?
Ökomärgise litsentsi taotlevatele ettevõtetele kehtib taotlustasu, mis katab litsentsi määramise eelduseks oleva menetlusprotsessi ja taotleja juurde tehtava kontrollvisiidi kulud. Lisaks sellele peab taotleja katma kontrollvisiitide kulud (Euroopa 1500 eurot, võimalikud lisapäevad 1000 € / päev).
Kui litsents on väljastatud, tuleb luigemärgiga tähistatud toodete eest maksta edaspidi aastatasu. Erinevatele toodetele ja teenustele kehtib erineva suurusega tasu.
Täpsema teabe saamiseks konkreetsele tootele või teenusele Luigemärgise taotlemise ja tasude kohta võtke ühendust Põhjala riigi kohaliku kontoriga.
Luigemärgise kontorid Põhjamaades:
- Nordic Ecolabelling - üldinfo, inglise keeles
- Rootsi (Ecolabelling Sweden AB) info inglise keeles
- Taani (Ecolabelling Denmark) info inglise keeles
- Soome (Eco-labeling Suomi Oy) info soome keeles
- Norra (Stiftelsen Miljømerking) info norra keeles
- Island (the Swan eco-label) info islandi keeles
LUIGEMÄRGISEGA EESTI ETTEVÕTTED:
- TNC components OÜ - mööblikomponendid
- Aktaprint AS - trükkimine, trükised
- AS Ecoprint - trükkimine, trükised, ümbrikud ja teised töödeldud pabertooted
- AS Pajo - trükkimine, trükised, ümbrikud ja teised töödeldud pabertooted
- Kroonpress AS - trükkimine, trükised, ümbrikud ja teised töödeldud pabertooted
- Printall AS - trükkimine, trükised, ümbrikud ja teised töödeldud pabertooted
- Reusner AS - trükkimine, trükised, ümbrikud ja teised töödeldud pabertooted
- Victor Stationary OÜ - trükkimine, trükised, ümbrikud ja teised töödeldud pabertooted
- Bong Eesti OÜ - trükkimine, trükised, ümbrikud ja teised töödeldud pabertooted
- AS Tikkurila - Vivacolori sisetööde värvidel Balti riikides müügiks
- Horizon Tissue OÜ - salvrätikud
- Mayeri Industries AS - profikeemia pesuvahendid
- Bed Factory Sweden OÜ - mööbel ja sisustuskaubad
- Mivar-Viva AS - kodutekstiilitoodete valmistamine
- AS Estonian Cell - pabertooted
- Baltic Trade NUF - puit-küttetooted
- Hansa Candle AS - küünlad ja süütetooted
- K-Print OÜ - trükkimine, trükised, ümbrikud ja teised töödeldud pabertooted
- Prime Partner AS - küpsetuspaberid
- Print Best OÜ - trükkimine, trükised, ümbrikud ja teised töödeldud pabertooted
- Thermory AS - termotöödeldud puit
Põhjamaade ja ELi ökomärgiste teavituskampaania
Sügisel 2017 toimus koostöös Keskkonnaagentuuriga kampaania, mille eesmärk oli tõsta Eesti tarbijate teadlikkust Euroopa Liidu keskkonnamärgisest ja Põhjamaade luigemärgist. Kampaania viis läbi reklaamiagentuur La Ecwador. Allolev video annab ülevaate sellest, mis kampaania käigus toimus ja mida saavutati.
Muuhulgas tegid Eesti youtuberid kampaania raames ka oma, noortele suunatud ökoväljakutse!